Metodické plány vs. příprava pro skutečný život v přírodě i ve městě

Vím, že je toto téma neustále omílané a každý na něj má trochu jiný názor, nicméně poslední dobou jsme se s většinou kolegů shodli na tom, že špatně je toho opravdu hodně a rád bych slyšel Vaše názory. Jde mi o dnešní metodické plány, ve kterých jsou dle mého názoru obrovské trhliny, protože jejich velká část nepřipravuje žáky na reálný život ať už v moderním městě, nebo na vesnické zahradě. Stejně tak je dostatečně nemotivuje do života, ale spíše se je snaží otrávit spoustou nesmyslů, které jsou jim naprosto k ničemu.

Občasná výchova na zahradě není vůbec špatný nápad

Osobně jsem na základní škole na vesnici, kde jsem vyrostl, zažil nemálo hodin občasné výchovy, během kterých nám jako výuková pomůcka sloužila školní zahrada. Přesně si vybavuji, jak téměř všechny tyto hodiny bavily a navíc se podobnou prací nesmírně utužoval kolektiv a žáci si vyzkoušeli něco málo práce na zahradě, osahali si zahradní techniku apod. Takových hodin nebylo tolik, aby nějak nabourávaly tradiční výchovu, ale byl jich dostatek na to, aby si mohl člověk vyzkoušet manuální práci, získat určitý vztah k přírodě, ale také zjistit, že manuální práce není zrovna jednoduchá a je dobrý nápad se lépe učit, aby člověk nemusel v budoucnu dělat takzvaně rukama. Není ani třeba mít u školy zahradu- spoustu rostlin je možno pěstovat například ve velkých dřevěných květináčích např. ve stylu https://i-market.cz/440-drevene-kvetinace

Přístup ke sportu je dnes bohužel velmi chabý

Měli jsme úžasného tělocvikáře, který na plány příliš nedbal a snažil se nám sport zpřístupnit zábavnou formou, takže byla velká část hodin, kdy si zájemci mohli zajít do posilovny, ve které byl ochotný vysvětlit jednotlivé cviky ať už s činkami, nebo na strojích, jiní mohli hrát fotbal a jiní se zabývat atletikou. Když jsem viděl, jak se vedou hodiny tělesné výhovy na mé aktuální škole dnes, tak mi z toho bylo téměř smutno. Nedivím se pak, že nemají rádi sport, když musí dělat něco, co je ani nebaví a ještě se strachem z odpovídajícího provedení kvůli případné špatné známce.

Důležité je žáky motivovat a nevtloukat jim do hlavy nesmysly

Žáci základních škol by měli zajisté něco vědět o minulosti, ale důležitá je přítomnost a budoucnost- o těch bohužel velká spousta učitelů nemá ani potuchy a naopak se snaží žákům vštípit životopisy a díla Boženy Němcové, nebo Karla Hynka Máchy, které se musí naučit nazpaměť a následně je postupně zapomenout, protože tyto informace nikdy nikomu k ničemu nebudou.